FANDOM

ADSL står for: AsymetriskDysletisk SystemLinje Denne kabelen brukes til å knytte pc'n du sitter foran sammen med andre pc'er slik at du kan lese denne siden. Adsl kabelen ser tilsynelatende liten ut, men er i virkeligheten en svært elastisk og kan mangedoble størrelsen sin ved behov. Derfor blir den kalt bredbånd. Det er mange selskaper som tilbyr Adsl oppkoblinger. Noen av disse selskapene, (feks Ventelo) kutter på utgiftene ved å bruke statiske kabler som ikke lar seg utvide når informasjonsmengden blir for stor. I enkelte tilfeller har turgårere faktisk funnet knuter på tråden til enkelte selskaper(feks [[Ventelo])! Når bredbånd blir gravet ned i bakken er det viktig at man har nok rom rundt kabelen, slik at den kan utvide seg etter sitt behov. Hvis ikke dette blir gjort kan man oppnå et såkalt teleslyng, hvor kabelen vrenger seg oppover mot overflaten. Man kan se tydelige merker etter mange tilfeller av teleslyng her i landet. Bredbåndsleverandørene skjuler sin skyld ved å hevde at det er telehiv, men ikkepedias lesere er vel smarte nok til å forstå hele sammenhengen.

Also on FANDOM

Random Wiki