FANDOM

"Jeg har hørt om han, spiller ikke han i Simpsons?":

  ~Jonas Lie om Bob Marley

Bob Homer Marley (født 6. februar 1945, død 29. februar 1959) Ble født en tidlig onsdag morgen i byen Springfield, Jamaica. Noen påstar han levde et ungt liv og døde en sen tirsdag kveld i Metropolis, noen mener han lever sammen med Obi Wan Kanobi og Elvis den dag i dag. Marley regnes som den største motstanderne av doping i Proffsykkelsirkuset.

Liv Edit

Tidlig oppvekst Edit

Bob Marley ble født tidlig om morgenen, men var sent ute med alt annet han gjorde. Han lærte ikke å gå får han var 7 3/4 år, merkelig nok kunne han sykle allerede i en alder av 3 1/2. Hans tidlige tur på sykkel regnes å komme av at hans far døde av en dårlig Brownie da Bob bare var 3 1/3 år gammel. Bob ble raskt regnet som et stort talent på sykkel i den lille bygda Springfield, men han gikk fort lei hjemplassen og bestemte seg for å sykle seg ut i Verden. Da han i en alder av 4 2/5 år kom til Europa, etter å ha vært den første til å sykle over Atlanterhavet, fikk han raskt tilbud fra de store sykkellagene på kontinentet. Bob ble med på laget CSC, og startet sammen med lagkameratene Bob Dole, Bob Saget og Bob Geldof det relativt kjente sykkelrittet Tour de France, som Marley ikke bare vant den første gangen, men også de neste 14 gangene. Marley er derfor den mestvinnende i Tour de France gjennom tidene.

Senere oppvekst Edit

I 1956, da Bob var 14 3/7 år, fikk han et kraftig anfall av livmorkreft og valgte å avslutte sin sykkelkariære. Bob startet da sin kariære som visesanger. Visesang hadde altid vært en stor lidenskap for Marley, dette kom av at visesang var den eneste måten han kunne uttrykke seg på i lange tider, ettersom han ikke lærte seg å snakke før han var 9 1/3 år gammel. Bob samlet sammen sine hvalfangervenner fra Norge, og startet opp visesanggruppen "Bob Marley and the Whailers". Gruppen turnerte store deler av Europa på slutten av 50-tallet, og ble kjent for sine flotte melodier og meningsfulle og slagkraftige tekster. De fikk flere listetopper både i Europa og på Billboard listen i USA.

Seneste oppvekst Edit

Bob Marley ga seg på topp som visesanger etter hitten Baby One More Time, og giftet seg i 1958, 16 4/5 år gammel, med sin mangeårige kjæreste Alpha Beta Rita. De to levde et langt og lykkelig liv sammen, og fikk i januar/februar 1959 16 barn. Den eneste verdt å nevne her er sønnen Ziggy Bart som senere opprettet bladet Playboy og ble en dyktig kunstner. I slutten av 1958 startet Bob og hans kone filmstudoiet Marley Studios et sted i India, noe som i dag regnes å være forløperen til den semikjente filmindustrien Bollywood. Bob Marley, hans kone Alpha Beta Rita og deres barn produserte og spilte i en rekke kjente filmer i begynnelsen av 1959. Av disse kan vi blant annet nevne den 9 ganger Oscarvinnende filmen The Sound of Music og den 8 ganger Grammyvinnende filmen Ocean's Eighteen.

Aller siste oppvekst Edit

Bob Marleys liv "endte" tragisk en sen tirsdag kveld 29. februar 1959 da han bare var 19 7/8 år. Bob hadde takket ja til en veldedighetskonsert sammen med gruppen som ble holdt under en Mardi Gras feiring i Metropolis. Det tragiske "dødsfallet" intraff da Bob skulle gjennomføre et sykkelstunt på scenen under konserten. Det hele gikk ubegripelig galt da en kolisjon med, ironisk nok, en dårlig Brownie førte til at sykkelen kom ut av kontroll, Bob falt av og landet hardt på hodet. Han "døde" umiddelbart av nyresvikt. I tiden etter "dødsfallet" var det landesorg over hele verden. Dagen 29. februar blir hvert år feiret som en hyllest til legenden Marley, og Elton John skrev sangen Candle in the Wind til minne om sin store helt og forbilde.

Kjente sanger Edit

  • Oops!...I Did It Again (1956)
  • Barbie Girl (1956)
  • Toxic (1957)
  • Roses Are Red (1957)
  • I'm a Slave 4 U (1957)
  • My Oh My (1957)
  • My Prerogative (1957)
  • Doctor Jones (1958)
  • Mrs. Robinson (1958)
  • Baby One More Time (1958)

Filmografi Edit

Se også Edit

Also on FANDOM

Random Wiki