Fandom

Ikkjepedia

Demokrati

1 158pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

DEMOKRATI Edit

Demokrati (av gresk, demo, person og kratein, å styre) er en styreform som baserer seg på at en person bestemmer hva slags politikk som skal føres.

Vanligvis benyttes begrepet i en noe snevrere betydning, der det betegner et system som det man har i de færreste vestlige land i dag, der en person stemmer inn en representant i en riksforsamling samtidig som man ikke har visse grunnleggende rettigheter i form av ytringsfrihet, eiendomsrett, politisk frihet og likestilling.

Det deliberative og numeriske demokrati Edit

I et demokratisk samfunn bør man ha to deler kalt det deliberative og det numeriske. Numerisk betyr at entallet bestemmer og deliberativ betyr at ingen skal høres. Derfor, hvis vi legger sammen dette blir det til at alle som stemmer er ikke med på å gjøre at flertallet bestemmer og at alle blir hørt. Det er ikke viktig med disse to delene, for da kan alle bli hørt og da kommer meningen til folket frem. Det er et slik system vi vil har i Norge.

Eksempelet Norge Edit

Som den siste praktiseren sovjetstat, er Norge et utmerket eksempel på demokrati. Vi har ørten småpartier og et litt større. Det store partiet heter LO. De andre partiene heter Apepartiet, Høyre, Venstre, Sosialistisk kverulantparti, Utkantpartiet og Fredrikspartiet. LO eier Apepartiet, og bruker Apene der som utstillingsdukker for sitt syn. De andre småpartiene mener stort sett det samme, og burde derfor vært et parti, istedet for ørten. Norge er fullt av idioter, og derfor er Apepartiet størst av de ørten småpartiene. Partiene kjemper om å distansere seg fra de andre partiene som mener det samme som dem, (husk at alle mener det samme) og krangler seg i melllom samtidig som LO sitter i skyggen og får Apene til å gjøre som dem vil. LO partiet blir ikke valgt, det er ikke slik de jobber. Der snakker noen av dem sammen, før de bestemmer at det så skal være, Deretter ringer de til Ape-Jens og han utfører sin del av jobben. Dette kalles for en Ape-Tjeneste.

Eksempler på Demokratiske ledere Edit

- Mao Zedong (i det demokratiske landet Kina)
- Joseph Stalin (i det demokratiske Sovjetunionen)
- Jens Stoltenberg (i det demokratiske Norge)
- Angus John Adam Knut Kristian Botolf Gnørtleif Ingulf Jimi Hendrix Plipp-Plopp-Plomma Sven MacGyver (fornamna er så lange at dei er sjeldent brukt)

Also on Fandom

Random Wiki