FANDOM

Fil:Dog retrieving stick.jpg

En fillebikkje er et særlig irriterende hundedyr av arten Canis lupus familiaris. (De fleste avkom av denne dyrearten er enn videre de facto å regne som ulike former for fillebikkjer.) Som regel karakteriseres en fillebikkje av sin umenneskelig plagsomme gjøen, sin siklende og ekkelt dinglende tunge og den frastøtende mangel av renslighet den tidt demonstrerer, samt ikke minst av det faktum at den ikke desto mindre tillater seg udannet og høyst ubedt å trenge seg innpå forstandige folk (gjerne fremmede) og presse snyteskaftet oppetter ansiktet deres mens de slikker dem som ville kjøtere. Noen fillebikkjer kan være farlige, ettersom de fra tid til annen kan ha lopper, og i enkelte tilfeller rabies.

Som kjæledyr Edit

Mange mennesker velger å bruke fillebikkjer som kjæledyr, skjønt dette i mange fall kan føre til store plager for førstnevnte. Vettug vannlating og avføring er en beskjeftigelse mange dyr av denne slags rent bare ikke behersker, og dermed går det sjelden lengre tid før dyreeiernes inventar herav rammes. I tillegg til dette pleier mange, hvis de holdes innendørs, med sin gnellende kjefting å vekke fra søvnen ethvert menneske de kan finne; eller, dersom de stenges ute, å bjeffe til alle andre eventuelle hunder, og snart, som en følge av disses tilslutning til dyrets gjøen, hele nabolagets besetning av mennesker, vekkes. Fillekluter er noe annet, men de gjør nesten det samme.

Dyrene trenger også regelmessig fôring.

Se også Edit

Also on FANDOM

Random Wiki