Fandom

Ikkjepedia

Jorden

1 158pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Jorden er en planet, hvor vi alle bor. Alt du ser når du ser til sidene og ned, er jorden. Hvis du går utendørs og ser opp, så ser du ut i verdensrommet, hvor jorden befinner seg (med oss på).

Fysikk Edit

Jorden er skikkelig stor, hvis du tror Afrika er større må du tro om igjen, jordkloden har en diameter på styggmasse kilometer, kilometre opp og i mente, og veier et helt utenkelig høyt antall tonn. Tenk deg hvor mye en hel bil veier, så forestiller du deg noe større, for eksempel en blåhval eller en skyskraper, så forestiller du deg et helt fjell og greier, så ser du for det alt det her ganger en milliard ganger enda en milliard, og så fortsetter du sånn til du gror potetmos i håret, og enda kommer du ikke i nærheten.

Jorden har masse vann, og stein og jern, inni jorden flyter jern rundt (fordi det er så varmt at jernet har smeltet!) og noen ganger kommer det seg ut derfra, og spruter og bobler - det er det vi kaller vulkaner!

Jordkloden er rund. Vel ikke HELT rund, men hvem faen bryr seg, den er rund nok!

Jorden har en atmosfære som vi kan puste i, atmosfæren består av rundt 75% luft, og 15% rap og fis.

Jordkloden snurrer rundt samtidig som det farer voldsomt fort gjennom universet, men vi merker det ikke, fordi vi ikke har noe å sammenligne med. Eksempel: Hvis du sitter i en bil, og lukker øynene så merker du mindre av at du beveger deg bortover, fordi du ikke lenger ser referansene-til-bevegelse.

Kilder Edit

Kategori:Fisk

Also on Fandom

Random Wiki