FANDOM

Om byen Kongsberg ligger sørvest i fylket Buskerud og fikk etter hissige debatter bystatus i 2001. Byen er aller mest kjent for å figuere i filmen "Olsenbanden og sølvgruvens hemmelighet". I denne filmen gjenspeiles mye av Kongsbergs natur, unike fauna og ekstraordinære beboere. Ellers har Kongsberg et innbyggertall på 19 000. Hvorav ca halvparten er arbeidere som kommer fra Tyskland, Danmark og Vietnam.

Økonomi Kongsberg overlever på kampsportindustrien og dette har vist seg å gå til ikke bare krigen i Midtøsten, men også til ulovelig distribusjon i leketøysbutikker. Særlig Svinesund er rik på slike Kongsberg-produkter.

Ellers har mange Kongsbergensere tjent seg rike på å massekere Vigrid-medlemmer. Disse er nemlig hatet som pesten og kommunen betaler en høy pris for å få en Vigrid-tunge i posten. Kroppsdeler fra disse barbarene blir lagt i sprit og vist på kommunens årlige julebord til stor glede for deltagerne.

Innad i byen er mye av infrastrukturen bygget på restauranter, som har en tilknytning til kebab på en eller annen måte. Kebab er Buskeruds nasjonalrett. Ellers er frisørsalonger noe som florerer i bybildet. Både i form av boder, hjemmekontor, baser i villahagene og enkelte ganger i egne butikker. Det antas at frisører velger Kongsberg som bosted fordi de trekkes mot den spesielt trendy MacGyver-sveisen som råder i Kongsbergs bygder.

Betong-byen har også et helt eget stor-senter, som gjennom en årrekke har vunnet betgnelsen "Norges styggeste bygning". Dette er noe ordføreren er svært stolt av. De fleste butikkene på Stortorvet er laget spesielt for damer og menn i pensjonistalderen.

Historie Kongsberg ble grunnlagt av en alkoholisert danske, på tur gjennom Laagendalen. Han ba sin kusk stoppe, da han måtte urinere og snøvlet da om at der urinen traff skulle hans nye norske favoritt-by ligge. Urinen rant ned i Lågen og dermed ble det vedtatt at byen skulle formes rundt denne elva. Mange kongelige har siden dette besøkt byen og det har blitt laget et eget kongelig toalett som heter "Kronene i Håvet".

Kongsberg gruvedrift må også nevnes. Gruvedriften har formet en stor del av landskapet. Bergverksmuseet viser en stor kolleksjon gruvedrakter fra sen-middelalder og fram til i dag. I dag brukes gruvedrakter framstilt av neopren. Dette dyrkes i USA og er særlig varmemotstandig og så og si umulig å få til å ta fyr. Dette kommer godt med når de stadige metangassene inne i gruvene stadig tar fyr.

Turistattraksjoner Turistplaster nummer en i Numedal er Kongsbergs store og tradisjonsrike Jazzfestival. Dette er en av de mest spesielle jazzfestivalene i Norges langstrakte land, fordi det velges å satse på alt fra pop til progressiv metall. Jazz er det derimot lite av. Som komité-leder Hilde-Gunn Mosebryn uttalte i Laagendalsposten i 2009: "Jazz selger null og niks, her må vi til med bedre triks".

Videre er Kongsberg kjent for øl-festivalen, hvor de har så mye som tre typer øl. Denne festivalen har fast plass i Kongsberghallen hvor det også kan spilles squash eller bowling, når folk blir lei ølsmaken.

"Drekkedagsnatta" er også et særegent Kongsbergsk fenomen, som blant byens innbyggere er synonymt med alkohol. For lokalbefolkningen er denne merkedagen langt viktigere enn julaften og det er grunn til å tro at denne dagen stammer fra hedensk tid. Kvelden 22. desember kan du se foreldre og barn trekke store sekker ved, gamle sofaer og flere liter tennvæske oppover i skogene. Dette er for å skape bålkos, i blandet alkoholkos. Utover natta sosialiseres det blant annet i elver og det hele er med på å skape et hyggelig samvær - kongsbergboere sammen.

Also on FANDOM

Random Wiki