Fandom

Ikkjepedia

Mai

1 158pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Ikkepedia artikkel-redaktør JoakimMos presenterer sitt Mai-leksikon!

Mai Edit

Måned bestående av 31 dager, beliggende mellom april og juni. Oppkalt etter både Maius og Maia - henholdsvis romersk fruktbarhetsgud og ditto gudinne - og således verdens eldste kjente eksempel på full kjønnskvotering i praksis. (At Adam og Eva på et noe tidligere tidspunkt ble jaget ut av Edens have samtidig, skyldes ikke bevisst kjønnskvotering, men tilfeldigheter; det fremgår klart av det himmelske kvinnesyn som kommer til uttrykk i Mosebøkene forøvrig). Mai er i Norge mest kjent for sine fridager, i Sør-Amerika for sine revolusjoner.

== Maiblomsten == Edit

Paper eller plastblomst med nål som säljs i maj (därav namnet). Svenskan Beda Hallberg skapade Maiblomman 1907. Pengarna av førsäljningen användes till kampen mot tuberkulose. Fram till idag (2008) har majblomman inbringat 500.000.000 kroner i Sverige. Maiblomsten kom till Norge 1909. Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) säljer dessa maiblomster i maj varje år. 1909-1937 tillverkades blommmorna i Tjekien. 1938-1963 i Norge. 1964-1999 i Sverige. År 2000 og framöver i Kina De førsta maiblomsen (1909-1941) var av celluloid. 1942-1949 var de av papir. 1950 - 1999 var de av plast. År 2000 og framöver är de av papir Maiblomster har funnits i 20 länder: India, Japan, Cuba, USA, Algeria, England, Tyskland, Holland, Belgien, Schweiz, Frankrika, Ryssland, Portugal, Island, Finland, Estland, Sverige, Norge og Danmark. Danmark sålde Høstblomsten 1909-1969. Idag finns maiblomsten i Sverige, Norge, Finland og Estland. Jag samlar Norska maiblomster, så om ni har gamla blommor kjøper jag dem gärna. /kent.forss@bredband.net

April Edit

Måneden forut for mai. Bjørnson valgte seg april, noe han ofte er blitt kritisert for, men det faktum at det ikke finnes april-blomster bidrar i vesentlig grad til å rettferdiggjøre hans valg.

17. Mai Edit

Sprengkald dag da småbarn blir tvunget til å kle seg i tynne sommerklær. Deretter blir de tvunget til å marsjere i tog for å vise frem sine blåfrosne legger og valne fingre. Sannsynligvis en etterlevning etter de brutale manndomsprøver unggutter i primitive stammer måtte gjennomføre i fordums dager.

Kom mai du skjønne milde Edit

Sang, forfattet av person med ringe innsikt i meteorologi.

1. Mai Edit

Ofte kalt Arbeidets dag eller Arbeidernes dag. Utviklingen vil sannsynligvis raskt fremtvinge en navneforandring til De Arbeidslediges dag. Sovjet har tilfeldigvis henlagt en årviss, storslagen våpenutstilling til akkurat denne datoen, muligens som en påminnelse om hvor enkelt det i praksis vil være å få avskaffet den omtalte arbeidsløshet på rekordtid. Samme dag foregår det også en storstilt utstilling av Sovjets politikere, for å vise at de fortsatt er i live, til og med i stand til å stå oppreist ved egen hjelp.

18. Mai Edit

En vond dag for mange nordmenn.

Russ Edit

Personer som i mai ifører seg røde eller blå sangerluelignende hodeplagg og utstyrt med bambuskjepper går rundt i gatene og roper chikke-lakke-chikke-lakke-bom-bom-bom mens de bytter visittkort med hverandre. Russ snakker dessuten mye og svært høyt om hjembakt brød. Luene deres er utstyrt med dusker som de knytter knuter på hver gang de ikke har fått sove om natten. De livnærer seg ved å selge aviser hvor det står mye om øldrikking og promping, men mest om de som har laget de respektive avisene. Man skal visstnok ha måttet gå på skole i 12 år for å bli slik. De som forlater skolen tidligere, fortrinnsvis etter 9 år, blir ikke slik, og det burde således være grunn til å gå undervisningsopplegget for de siste tre skoleårene litt nærmere etter i sømmene.

Eksamen Edit

En slags styrkeprøve, henlagt til de dagene etter 17. Mai, i den hensikt å finne frem til - honorere - de personer som i minst grad har fått sin yteevne nedsatt av forutgående fyll og søvnløshet.

Nasjonalsangen Edit

Sang som synges 17. Mai (obligatorisk) og under olympiske leker (ikke lenger fullt så obligatorisk). Den begynner slik: <<Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem, furet, værbitt over vannet med de tusen hjem.>> Med dette mener forfatteren (Bjørnson igjen) å fortelle at et tusentall norske hjem befinner seg ute i vannet. Dette tallet må antas å være noe høyt anslått. Sangen fortsetter slik: <<Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor og den saganatt som senker, senker drømmer på vår jord.>> Hva forfatteren mener med dette, er noe vanskeligere å forstå. Det er en grunn til å formode at det går år mellom hver gang en norsk statsborger setter seg og tenker på saganetter som senker drømmer på jorden vår. Det er pussig at forfatteren selv noengang tenkte på det. Men det må han jo ha gjort.

Also on Fandom

Random Wiki