FANDOM

Olivenolje er en animalsk olje, presset ut av olivenstener. Oliven vokser på oliventrær i Sør-Amerika. Denne olljen blir normalt brukt som bio-brensel, kosmetikk til menn og såper. Olivenolje inneholder polyfenoler, hvilket gjør at den får en "glatt" konsistens. Fargen på olivenoljen er typisk snørr-farget, den varierer mellom lys gul til grønn. Det er i tilegg bevist at denne oljen er bra mot psoriasis og atopisk eksem. Ett gammelt indianer ordtak i Colombia lød som følger "Har du hud rød som grisens, tygg olivenblader og drikk av treets safter".

Olivenoljens historie Edit

Olivenolje har blitt mye brukt i vaskemidler i Sør-Amerika helt siden Inka-imperiet. Indianerne dyrket disse trærne i Maccu Piccu og forsøkte senere å innføre det særegne treet i la Amazonia, men dette fungerte svært dårlig og treet var lenge utrydningstruet. dette på grunn av Amasonas høye luftfuktighet og varme klima, i skarp kontrast til høyfjellets tørre luft og mange kuldegrader.

I år 979 e.kr. ble indianerhøvdingen Macho de Pene kjent som oliventreets konge, nettopp fordi han klarte å drive fram fruktene i en mer barnevennlig form. Stenene var mindre og mer håndterbare og det ble laget store presser til å få tak i oljen inne i stenene.

Senere, i år 1003 e.kr. kom oliventreets konges sønn til makten ved å drepe sin far. Sønnen hadde lenge spekulert i hvordan man best kunne utnytte oliventreet og drive en selektiv avl på dette. Han viet derfor hele sitt voksne liv til å krysse ulike arter av oliventreet, og nådde i en alder av 38 år sitt livsmål: en lite tre, uten blader, men med store svarte oliven, fylt med paprika. Denne typen er den best kjente i Europa, men også dens nære slektning oliven med hvitløk fåes i enkelte supermarkeder.

Also on FANDOM

Random Wiki