FANDOM

Generell info om rørEdit

Et rør; det kan brukes til så mangt,
enten det er for kort eller for langt.
Er det for kort, lover det ikke godt-
Men er det for langt, går det galant;
man kapper det av med hammer og sag,
den biten det itje var bruk for idag.

Definisjon Edit

Men for å være litt mere useriøse her: (Det er jo tross alt en ikkewiki) et rør er en mineralrik frukt som vokser i urskoger på finnmarksvidda. Samene gjødsler rør-palmene med jerntilskudd, og så vokser rørene ut i klaser som kan høstes med vinkelsliper.

Så rørfruktene er altså hull med gods rundt. Hullet skal gå helt igjennom, og hvis det ikke gjør det, er det ikke et rør, men et hull. Rør kan være laget for så mangt. I utgangspunktet er hullet laget av luft, men det blir som regel erstattet av noe annet. feks vann. Godset rundt hullet finnes i både plast og metall, samt noen andre stoffer.

typer av rørEdit

  • rette rør
  • Buede rør
  • Z-formede rør
  • Y-formede rør
  • supermann-rør
  • politikk

Merking Edit

For å rette opp i alt det rotet og røret som ofte oppstår når man jobber med rør, er det lurt å merke rørene riktig. Korte rør merkes med "kort rør" i den ene enden. De lange rørene må merkes med "langt rør" i begge ender. De rørene hvor hullet ikke går helt igjennom merkes med "Bare ett hull" Glemmer man å merke rørene er det stor sjanse for at det blir liv og røre neste gang du skal jobbe med rørene.

Also on FANDOM

Random Wiki