FANDOM

Røyken kommune ligger godt plassert nesten lengst sør i Buskerud fylke. Kommunen ligger for nært Oslo til å få statstøtte, og for langt unna til å få de økonomiske fordelene av et lukrativt næringsliv. Når du legger til at politikerne er nødt til å ha gjort en eller annen grusom feil et eller annet sted, så får du Norges fattigste kommune; nemlig Røyken kommune.

Til for deg Edit

Kommunens valgspråk er Til for deg. Dette er naturligvis kun en dårlig spøk fra politikernes side. Mer passende hadde vært; Seg selv nok eller Hvorfor gjøre i dag det du kan la andre gjøre i morgen

Passer Røyken for deg? Edit

Svaret er høyst sannsynlig "NEI DET GJØR DET IKKE", med mindre:

  1. du elsker å sitte i kø fra Asker til Oslo hver eneste morgen når du skal på jobb, og motsatt vei på kveldstid
  2. du elsker å stå opp kl 05.00 for å prøve å komme på jobb før den verste rushtrafikken
  3. du har blitt spådd at du aldri kommer til å trenge en ytelse fra kommunen
  4. du ikke har råd til å bo noen andre steder
  5. du er oppvokst her og ikke vet bedre
  6. du har klart å flykte fra Tofte
  7. du er for treig i oppfattelsen til å snu med en gang du forviller deg inn i området

Rådhuset Edit

Røyken Rådhus er en ganske stygg betongelementkladd som antagelig ble oppført en gang tidlig på 70-tallet. Her er kommuneadministrasjonen plassert sammen med NAV. Hvis du har behov for kontakt med, eller hjelp fra kommunen vil du riste hodet ditt i oppgitthet over dette stedet. Maken til en dårlig organisert organisasjon må du lete leeenge etter. Når det gjelder byggesaker er det ikke få konjakkflasker som har byttet eier, om man skal høre på "ryktene". (Det skal man alltid gjøre, i hvertfall om det står skrevet i Ikkepedia.) Journalføring og andre lovsatte plikter er det heller så som så med. Det lureste man kan gjøre som tjenesteyter, er å be om kopi av journalen før du forlater stedet. Røyken kommune gjør nemlig ikke alltid som de sier. Her er det den letteste veien som gjelder. Hvis du har fått innvilget en ytelse, kan du banne på at de ansatte som skal gi deg det du behøver, unnskylder seg, sender deg videre til diverse andre i over ett år, før de endelig finner en løsning på problemet; nemlig å ta fra deg den ytelsen du ble innvilget(men som du ikke har fått ennå).

Spikkestadlinjen Edit

Togruten som aldri er i rute. Et lite snøfall er nok til å sette hele linjen på sidelinjen.

Røyken Sentrum Edit

Sentrumet som du ikke oppfatter at du har vært i før du har kjørt forbi.

Riksvei 23 Edit

En flott nyoppført vei som binder Hurumlandet opp mot østsiden av Oslofjorden. Har du en bil, kan du kjøre sammenhengende på gode veier i minst 80km/t helt fra sydspissen av Italia, gjennom hele Europa, over Storebeltbroen, gjennom Sverige, inn i Norge og komme inn på Rv23 direkte fra E6. Deretter kjører du i 30min, før trafikken hoper seg opp fordi veien ender i en 50-sone i et byggefelt kalt Lahell. Veien slutter ca 15 minutters kjøring fra E18. Dette er Røyken i et nøtteskall. Klin kokos.

Midtbygda Edit

Det fineste tettstedet i kommunen. Åsene Gleinåsen og Katrineåsen som bygdas stoltheter. Midtbygda barneskole - hvor all oppegående ungdom utdannes !

Also on FANDOM

Random Wiki