Fandom

Ikkjepedia

Rosenborg Ballklub

1 158pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share

RBK er Trondheims fotballag med hjemmebane i Mexico, selv om det finnes andre klubber i Trondheim, blir Rosenborg (rosenkål) det verste.

Rbk ble stiftet av Olav den Hellige etter han mente at hans tidligere klubb (Stiklestad Hodballlauge) dro i en annen retning (Bodø)

RBKs første kamp var mot Demokratisk Allianse av Store Sosialister, også kalt DASS. Den ble spilt på daværende Lerkendal stadion. Kampen er legendarisk og av de 40.000 som var der (av dem var 35.000 kommet for å se Åge Alexandersen) vil aldri glemme kampen. I begynnelsen av første omgang traff midtbanespilleren Arne Alkilsen stangen 3 ganger i løpet av 30 sekunder. Det faktum at han gjorde prestasjonen med motstanderens keeper sitt hode ga ham et rødt kort. Dommeren var øyeblikkelig sendt av banen.

Etter full tid var stillingen fremdeles uavgjort, det måtte avgjøres på penalty shoot-out. Skuddvekslingen varte i en time, etterpå byttet de gjenlevende spillerene fotballdrakter og gisseler.

Lerkendal Stadion som har vært RBKs storstue gjenom sin eksistens ble bygget for Norges bud til Fotball VM i 46. Siden budet ikke gikk var det lite Trondheim kunne bruke en stadium som 60.000 til. Stadionet forfalt og ble brukt til DDE konserter og offentlige henginger.

Så flyttet RBK inn, og siden den gang har stadion vært brukt utelukkende til fotballkamper (og beite til han Gundrunsen sauer.).

Rosenborg er et tragisk lag som spiller i 5. divisjon.

Also on Fandom

Random Wiki