Fandom

Ikkjepedia

Scatman John

1 158pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Scatman John Edit

Scatman John (F. 12.03.1893, D. 12.03.1999) var en berømt multi-artist fra Øvre Volta (må ikke forveksles med Øvre Volda) kjent for hans innovative hip-hop konsept, og musikalske geni.

http://www.marxists.org/espanol/trotsky/1940s/stalin/stalin.jpg

Scatman John i 20-årene

Scatmans navn, (som oversatt betyr bæsj-mann) var det siste (i alle forstander av ordet, siden Scatman så tragisk døde uten å få barn selv) navnet i en lang stolt(?) tradisjon for å inkludere ord og synonymer for avføring i guttebarns fornavn. Hans far, Shitman John, foreslo Scatman, og holdt fast ved det, selv da Scatmans mor, N'dugulu-Bembe, truet med skillsmisse.

Scatman vokste opp i en superkatolsk familie, hvor strenge ritualer og tungetale var en vanlig del av livet, noe som hjalp ham videre i musikkbransjen, og inspirerte ham til hans berømte dansetrinn, blant dem, det legendariske Tomja-hoppet.

Scatman's første album var John Larkin oppkalt etter hans gode nabo, og solgte tilsammen 16 millioner album. Scatman's world ble utgitt i 1995, nitten år senere, og samtlige singler ble stående som #1 på alle hitlister i verden, til evig tid. Everybody Jam! ble utgitt året etter, men solgte ingenting. Det ble ikke engang piratkopiert. Take your time ble også forglemt av verden, sammen med andre "glemte" album, som Listen to the Scatman, Scatman Scats again, Scatman has a Scat-Hat og The odor of Scat.

I 1999 ble Scatman John skutt ned og drept på åpen gate i Dehli av en fanatisk tilhenger, og en 170 meter høy statue av ham ble oppreist i hans gamle hjemby Toka Umba.

Also on Fandom

Random Wiki