FANDOM

Skokipping oppstod i Fredrikstad en eller annen gang, mest sannsynlig på 1990 tallet. Skokipping går ut på å kippe (sparke, drule, kyle, måke, mæle, dreise) en sko så langt som mulig innenfor en begrensningene av en bane.

Skokipping har langsomt fått utbredelse på Østlandet og Vestlandet, samt England. Flere eksperter regner med at skokipping vil bli tatt opp i det olympiske programmet i løpet av inneværende årtusen (!). Utøverne kan generelt deles inn i kraftkippere og stilkippere. Kraftkipperen satser alt på at ren kraft vil sende skoen dit peppern gror, mens stilkipperen setter sin lit til at finslepen teknikk og vakker eleganse sender skoen i bane rundt jorda.

Regler:

  1. You are not allowed over the 1-meter line
  2. Centre of shoe must lie inside the sector
  3. If shoe bounces out, fist landing spot counts.
  4. There are 4 flicks total, 2 in each half
  5. Random order 1st half, 2nd starts with the poorest flicker
  6. We are all using the same shoe
  7. Everyone must have a personal marking object

Ellers finnes en rekke andre typer for skokipping, herunder: - Overtråkkskipp - også kalt uhellskipp, ofte med tresko, høyhæla sko eller uknytta sko. Ovetråkkskipp kan like gjerne sende skoen bakover som fremover. - Aggresjonskipp - en uventet kipp som følge av illsint spark med beinet som følge av provokasjon eller sinne.

Mest kjente lag og kippere: Det finnes kippere som pr. 04.09.2007 har kontrakt med følgende lag:

   * Hellskoetten 17
   * Karivoll Bears
   * Sponheimsvalley Suns
   * Bydalen Kipping 96
   * Lørenskog Lions
   * Kippendales
   * Temp. Bergen
   * The World

Also on FANDOM

Random Wiki