FANDOM

The Pocket Symphony er et band fra fjernt og nær i Norge. De spiller såkalt humoristisk umusikk innafor sjangrene trash-punk/trash-rock og unntaksvis trash-pop. De spiller ikke klassisk musikk, da har du forvekslet dem med noen andre.

I dag består The Pocket Symphony av følgende medlemmer:

  • Øivind Amble aka Øiv* - Munnspill
  • Silje Engedal aka ¥lwah - 17-mai-dutert
  • Kjetil Austad aka Chettil - Blokkfløyte
  • Viktor Johannes Matre aka Vik2r - Rytme

Dannelsen Edit

Under en kjedelig engelsktime i 2005 fant plutselig Mats Jarness, Øivind Amble og Silje Engedal ut at de ville lage et band som hedret drivhuseffekten og deres stadig større forkjærlighet til lommeinstrumenter. Dette var da det hele startet. Bandet skulle hete "The Pocket Symphony of the Greenhouse Effect". Men som alle vet er ikke et navn noe dødt og stillestående, nei, navn lever yrende liv. Dette har også skjedd med dette bandnavnet. De startet smått, men nå har de utvidet kraftig. Det nåværende bandnavnet er:

The Pocket Symphony of the Greenhouse Effect and All the Bitches In the House and Another Bitch With An Accordion That She Plays Very Well But She's Sick Today So She Can't Play With Us Tonight and Yesterday Our Violinist Was Hit By A Car She Died...Rokkopokko! (Populært forkortet med "The Pocket Symphony" eller "TPS").

Bandet bestod da av Silje Engedal (17-mai-dutert), Øivind Amble (munnspill), Mats Jarness (blokkfløyte) og ei anna kjerring ingen husker navnet på, samt noen groupies på NMU. Det siste medlemmet ved oppstart var Annika Rø (trekkspill). Annika er merkelig nok syk på alle konsertene, noe det som regel er en påminnelse om i bandnavnet.

Under NMUs idrettsdag var Kjetil Austad på besøk fra Telemark. Etter en veldig kort audition ble det bestemt at Kjetil skulle erstatte Mats som blokkfløytist i bandet. Øivind og Kjetil øvde under hele idrettsdagen, noe som medførte mange sinte og glade fjes og blikk. Det var tydelig at dette var musikk som appellerte til noen, men ikke alle!

Konserter Edit

Det store gjennombruddet skjedde under Heggen Gospels turné til Tyskland i 2006. Der ble det nemmelig arrangert Grand Prix i kirka i Dettingen. TPS (The Pocket Symphony) spilte da sin første gigg. Bandet hadde nesten alt, de manglet bare en ting...en rytmemann! De hadde ikke tid til autitions, så de tok med deg Viktor Johannes Matre for bare denne ene konserten. Konserten gikk knakende og knirkefritt, og rykte om The Pocket Symphony levde og spredde seg på folkemunne i mange måneder framover.

Det skulle bli lenge til bandet gjorde sin neste opptreden, men nyttårsaften 2006/2007 skjedde det, foran 1350 tilskuere i Håkons Hall i Lillehammer. The Pocket Symphony skjønte med ett at ryktene hadde gått om bandet, for ingen i visste at The Pocket Symphony hadde SÅ mange fans. Etter å ha entret scenen i Håkons Hall og kastet ut konferansierene som ikke greide å si bandnavnet riktig var nesten alt klart for en heidundrende konsert.

De fleste møtte med sine fulle fem, men Kjetil Austad (Chettil) derimot, var lettere handikappet. Han hadde tatt en tur på snowboard i Hafjell-bakken dagen før og krasjet. Chettil hadde kommet seg unna med bare to forstuede håndledd, mens den andre uheldige var The Pocket Symphonys rytmemann, som døde. Ingen likte ham uansett, så det var hell i uhell som Silje så kjekt sa under introduksjonen.

1350 tilskuere, én rytmemann. Dette trengte ikke å bli vanskelig. Og etter å ha luka vekk 1349, sto kun én igjen. Og tro det eller ei, det var Viktor Johannes Matre, rytmemannen som hadde rytmet for TPS tidligere - salige være tilfeldighetene! Etter en veldig kort audition skjønte bandet at Viktor var perfekt som rytmemann. Konserten i Lillehammer ble snakket om i lange tider etterpå.

Neste konsert skulle bli på UKM i Vikersund, tidlig 2007. Nå var bandmedlemmene godt sammenspleiset og klare for å gi publikum en fantastisk forestilling. Etter en tilnærmet euforisk applaus fra publikum ble bandet nødt til å improvisere et ekstranummer som nesten fikk taket til å lette på Modum Kulturhus. Forestillingen var fantastisk og uforglemmelig, men uheldigvis hadde ikke bandet dommerene på sin side.

Turné til Tyskland Edit

Det er et gammelt ordtak som sier "et band er ikke et band før bandet har vært på turné". Så for å glede det tyske publikum dro The Pocket Symphony på turné til Tyskland sammen med Heggen Gospel. I løpet av turneen utvidet bandet sitt repertoar med flere sanger. Turneen startet med en konsert med Heggen Gospel (og Modum Soul Children) i Modum Kulturhus i Vikersund dagen før turneen. Allerede da fikk publikum en smak av The Pocket Symphonys nyskrevne materiale. Ingen i bandet kunne skikkelig tysk, så det ble vanskelig å få en skikkelig introduksjon av bandet for det tyske publikum, men det som gikk igjen under mange konserter var åpningen: "Wir sind das Taschesinfonie"

Sanger Edit

Green Day Idiot

  • Instrumenter: Blokkfløyte, munnspill, dutert, rytme
  • Originallåt: Green Day - American Idiot
  • Første gang spilt: Grand Prix 2006 i Dettingen

Boblebrus

  • Instrumenter: Blokkfløyte (x 2), god stemning
  • Originallåt: Marius - Salt
  • Første (og eneste) gang spilt: UKM 2007 i Vikersund

LOMMElun

  • Instrument: Blokkfløyte
  • Første gang spilt: Før-vi-drar-på-turné-konserten i Modum Kulturhus
  • Ekstra info: Vi spiller ikke klassisk musikk. Den er tatt av lista.

Smells Like Rokkopokko

  • Instrumenter: Blokkfløyte (x 3), rytme, kazoo
  • Originallåt: Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Halleluuupokko

  • Instrumenter: Blokkfløte (x 3), rytme, noen dansetrinn
  • Originallåt: Leonard Cohen - Hallelujah
  • Første gang spilt: Avslutningskonserten i Üntersontheim
  • Første gang spilt riktig: Avslutningskonserten i Dettingen

Eye of the Bifi

  • Instrumenter: Blokkfløyte (x 3), rytme, ufrivillig bassgitar
  • Originallåt: Survivor - Eye of the Tiger
  • Første gang spilt: Avslutningskonserten i Dettingen

Also on FANDOM

Random Wiki